Praca zdalna i bezpieczeństwo danych

W związku z panującą wokół sytuacją dotyczącą epidemii koronawirusa, zapewne wielu pracowników Państwa instytucji zabierze swoją pracę do domu. W takim przypadku należy szczególnie zadbać o bezpieczeństwo danych oraz o odpowiednie zabezpieczenia urządzeń, na których będzie wykonywana praca zdalna. 

 

 

 

 

Poniżej przytoczmy najważniejsze zasady pracy zdalnej:

1. Zapewnienie bezpieczeństwa pracy na komputerze

  • Należy sprawdzić, czy służbowy komputer jest zaszyfrowany, jeżeli nie - należy skontaktować się z Administratorem lub Inspektorem - celem zaszyfrowania,
  • Należy używać swojego loginu i hasła przy logowaniu się do komputera,
  • Należy stosować silne hasła oraz menagery haseł!
  • Należy sprawdzić aktualność i aktywność oprogramowania antywirusowego,
  • Należy sprawdzić i zastosować aktualizacje systemowe i aplikacyjne,
  • Należy zabezpieczyć komputer z którego będziecie Państwo korzystać celem pracy zdalnej,
  • Nie można wykorzystywać sprzętu służbowego na prywatny użytek,
  • Nie można instalować oprogramowania bez zgody Administratora,
  • Pliki na których Państwo pracują, należy zapisywać przez okres pracy zdalnej na lokalnym dysku (pod warunkiem jego szyfrowania) lub we wskazanym przez Administratora lub ASI zasobie sieciowym (chmurze),
  • Po zakończonej pracy wyloguj się ze wszystkich usług i konta użytkownika, a następnie zamknij komputer

2. Bezpieczeństwo sieci

  • Należy wykorzystać zaufany punkt dostępowy do sieci internetowej,
  • W miarę możliwości należy korzystać z bezpiecznego wifi generowanego przez służbowy telefon,
  • Nie wolno logować się do otwartych, niezabezpieczonych sieci wifi,
  • Jeżeli korzystacie Państwo z aplikacji chmurowych, należy wykorzystywać dostęp do nich poprzez zaufaną przeglądarkę,
  • Po zakończeniu pracy wyloguj się z usług chmurowych i zamknij przeglądarkę.

3. Bezpieczna komunikacja

  • Do komunikacji służbowej należy wykorzystywać wyłącznie służbową skrzynkę pocztową,
  • Nie należy uruchamiać przekierowywania wiadomości ze służbowej skrzynki na prywatną,
  • Należy zwracać szczególną uwagę na otrzymywane wiadomości - należy czytać dokładnie treść, zwracać uwagę na adres nadawcy oraz linki w wiadomościach - nie otwierać nieznajomych linków lub załączników!
  • Przesyłając pocztę z danymi szczególnej kategorii - należy szyfrować załącznik,
  • Przy komunikacji grupowej, należy wykorzystywać komunikator służbowy dopuszczony do takiego kontaktu w Państwa placówce,
  • Nie należy wykorzystywać do celów służbowych komunikatorów dostępnych w sieciach i usługach społecznościowych

4. Bezpieczne zarządzenie dokumentacją papierową

  • Jeżeli jest to możliwe, należy unikać drukowania służbowych dokumentów w domu, jeżeli nie ma pewności dobrego zabezpieczenia sieci oraz w innych miejscach pracy zdalnej,
  • Po wydrukowaniu i wykorzystaniu dokumentu, należy zadbać o jego bezpieczne zniszczenie np. poprzez niszczarkę. Jeżeli nie ma możliwości zniszczenia dokumentu w sposób bezpieczny, należy pozostawić go w zabezpieczonym miejscu i zniszczyć po powrocie do swojej placówki,
  • Skanując dokumenty należy zapisywać je na lokalnym dysku lub we wskazanym przez ADO lub ASI zasobie sieciowym (chmurze). Jeżeli skanujecie Państwo dokumenty z wykorzystaniem aplikacji na telefon - należy pamiętać o usunięciu pliku z aplikacji lub folderu w którym zeskanowany plik został zapisany

‹ Wróć do listy aktualności

Darmowe konsultacje
Darmowe konsultacje

Wypełnij formularz jeżeli jesteś zainteresowany darmowymi konsultacjami

+49 173 5317232